Skip to content Skip to left sidebar Skip to right sidebar Skip to footer

(Deutsch) Jogszabályváltozás a KRESZ-ben

Sorry, this entry is only available in German, American English and Hungarian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in one of the available alternative languages. You may click one of the links to switch the site language to another available language.

Jogszabályváltozás a KRESZ-ben
Jogszabályváltozás a KRESZ-ben

2010 év elejétől érvénybe léptek az új KRESZ módosítások. A jogszabály közel 60 pontban módosult, prioritást biztosítva több esetben a gyalogosok és kerékpárosok számára. Érdemes tehát nemcsak a gépkocsivezetőknek, de a közlekedés többi szereplőjének is áttekinteni az új szabályokat, hiszen a gyakorlatban az is résztvevője a forgalomnak aki nem rendelkezik jogosítvánnyal.
A módosítás egyértelműsíti a kerékpárosok jobbra tartási kötelezettségét. A korábbiakkal ellentétben ez nem azt jelenti, hogy a kerékpáros bárhol közlekedhet, de a sávot biztonsággal, a közlekedés akadályoztatása nélkül „jobbra tartva„ használhatja a padkára való rászorulás veszélye nélkül. Külterületen és a főútvonalakon ez az előírás különös hangsúlyt kapott.

A fogalmi iránnyal szembeni közlekedési lehetőség csak abban az esetben adott, ha ezt jelzőtábla biztosítja számukra. Ilyen lehet az egyirányú utcában kijelölt kétirányú kerékpáros közlekedési sáv. A kerékpárosok biztonságának megerősítése céljából az ilyen esetekben a kereszteződésekben a gépkocsivezetőknek jelzőtáblák kerülnek kihelyezésre figyelemfelkeltés céljából.
Új lehetőség, hogy a kerékpárosok a piros lámpánál előre sorolhatnak a gépkocsi mellett. Ebben az esetben azonban a közlekedés biztonsága, zavartalansága és akadálymentessége az elsődleges szempont.
Kerékpáros nyom és a nyitott kerékpár sáv fogalma újonnan került bevezetésre. A kerékpáros nyom a biciklisek ajánlott útvonala a közlekedésben. A nyitott kerékpár sávon ugyan más jármű is közlekedhet azonos irányban, mégis a védettség érzetét biztosítják a kerekezők számára.
A fenti felsorolás csak néhány a számos változás közül. Pontos ismeretük, alkalmazásuk elengedhetetlen a közlekedésben résztvevők számára, ahol nemcsak az autó, de a gyalogos és a kerékpáros is aktív szereplő. Biztonságuk a szabályok alkalmazásán túl csak egymásra való odafigyeléssel, türelemmel biztosítható. A közös „út”, közös felelősség is. Jó lenne, ha ezt azok is éreznék akik nem kötelezettek vizsgával számot adni a közlekedésre való rátermettségből: a gyalogosok és a kerékpárosok is. A civil, kerékpáros szervezetek ebben nagy segítséget nyújthatnának. Vigyázzunk egymásra!