Skip to content Skip to left sidebar Skip to right sidebar Skip to footer

Jogszabályváltozás a KRESZ-ben

Jogszabályváltozás a KRESZ-ben
Jogszabályváltozás a KRESZ-ben

2010 év elejétől érvénybe léptek az új KRESZ módosítások. A jogszabály közel 60 pontban módosult, prioritást biztosítva több esetben a gyalogosok és kerékpárosok számára. Érdemes tehát nemcsak a gépkocsivezetőknek, de a közlekedés többi szereplőjének is áttekinteni az új szabályokat, hiszen a gyakorlatban az is résztvevője a forgalomnak aki nem rendelkezik jogosítvánnyal.
A módosítás egyértelműsíti a kerékpárosok jobbra tartási kötelezettségét. A korábbiakkal ellentétben ez nem azt jelenti, hogy a kerékpáros bárhol közlekedhet, de a sávot biztonsággal, a közlekedés akadályoztatása nélkül „jobbra tartva„ használhatja a padkára való rászorulás veszélye nélkül. Külterületen és a főútvonalakon ez az előírás különös hangsúlyt kapott.

A fogalmi iránnyal szembeni közlekedési lehetőség csak abban az esetben adott, ha ezt jelzőtábla biztosítja számukra. Ilyen lehet az egyirányú utcában kijelölt kétirányú kerékpáros közlekedési sáv. A kerékpárosok biztonságának megerősítése céljából az ilyen esetekben a kereszteződésekben a gépkocsivezetőknek jelzőtáblák kerülnek kihelyezésre figyelemfelkeltés céljából.
Új lehetőség, hogy a kerékpárosok a piros lámpánál előre sorolhatnak a gépkocsi mellett. Ebben az esetben azonban a közlekedés biztonsága, zavartalansága és akadálymentessége az elsődleges szempont.
Kerékpáros nyom és a nyitott kerékpár sáv fogalma újonnan került bevezetésre. A kerékpáros nyom a biciklisek ajánlott útvonala a közlekedésben. A nyitott kerékpár sávon ugyan más jármű is közlekedhet azonos irányban, mégis a védettség érzetét biztosítják a kerekezők számára.
A fenti felsorolás csak néhány a számos változás közül. Pontos ismeretük, alkalmazásuk elengedhetetlen a közlekedésben résztvevők számára, ahol nemcsak az autó, de a gyalogos és a kerékpáros is aktív szereplő. Biztonságuk a szabályok alkalmazásán túl csak egymásra való odafigyeléssel, türelemmel biztosítható. A közös „út”, közös felelősség is. Jó lenne, ha ezt azok is éreznék akik nem kötelezettek vizsgával számot adni a közlekedésre való rátermettségből: a gyalogosok és a kerékpárosok is. A civil, kerékpáros szervezetek ebben nagy segítséget nyújthatnának. Vigyázzunk egymásra!