TOP-3.1.1-15 „Bringázz Szentesen kerékpárosbarát fejlesztés”

 

- elnyert támogatási összeg: 325.000.000,- Ft

- támogatás intenzitása: 100%

- megvalósítás kezdeti időpontja: 2017.06.12.

- fizikai befejezés időpontja: 2019.01.31.

- megvalósítási helyszínek:

• Tiszai strandhoz vezető kerékpárút építése;

• Kiss Zsigmond utcai kerékpárút építése a Csongrádi úti kerékpárút és a Sima Ferenc utca között, a
Koszta József Általános Iskolai becsatlakozás kiépítésével;

• 45. számú főút melletti kerékpárút építése az Ipartelepi úttól a TV Toronyig

Kiss Zsigmond utcai kerékpárút építése a Csongrádi úti kerékpárút és a Sima Ferenc utca között a Koszta József Általános Iskolai becsatlakozás kiépítésével:

 

A Kiss Zsigmond utca Szentes város egyik fontos gyűjtőútja, amely kelet-nyugati irányban köti össze a városi főúthálózat két elemét, a Csongrádi utat és a Tóth József utca – Sima Ferenc utca nyomvonalat. A gyűjtőút jelentős gépjármű és kerékpáros forgalmat bonyolít le. Közvetlen megközelítő útvonalként működik a Csongrádi út mellett kiépült kereskedelmi létesítmények és a laktanya felé a város keleti részének irányából. A Kiss Zsigmond utcán található a regionális jelentőségű megyei Kórház, amely önmagában is jelentős forgalmat vonz.

A keresztmetszeti kötöttségek, a helyhiány, a lakóingatlanok védendő homlokzataitól tartandó legkisebb távolság és a védett növényállomány miatt az úttest szélesítése, új kerékpársávokkal történő bővítése nem megoldható, csak a gépjárműforgalomtól elválasztott, egyoldali kerékpárforgalmi létesítmény kiépítésére van lehetőség, az úttesttől északra lévő teleksávban.

A kerékpárút kezdőszelvényéhez a Sima Ferenc utcán, közúton való piktogramos kijelöléssel biztonságosan fölvezethető a kerékpárút forgalom.

A tervezett kerékpáros nyomvonalat oldalváltás nélkül a legkevesebb létesítménytípus-váltással alakítjuk ki. Az úttesten történő biztonságos átvezetésekkel teremtjük meg az utca szemközti oldalán található buszmegálló, kereskedelmi és szolgáltató létesítmények és közlekedési kapcsoltok elérését, így minden irányba biztosított a kerékpáros forgalom továbbvezetése. A Sürgősségi Központ bejáratánál a jogosulatlan ráhajtást és parkolást jelzésekkel és fizikai akadályok telepítésével biztosítjuk.

A gyalog- és kerékpárút kialakításakor a kerékpáros közlekedésre szolgáló útfelület az útpályához közelebbi oldalon, míg a gyalogjárda a lakóingatlanok felőli oldalon helyezkedik el, buszmegállónál a biztonságos átvezetés kerül kialakításra.

A Kiss Zsigmond utcáról lecsatlakozó, a Koszta József Általános Iskoláig vezetett kerékpárút a keresztmetszeti kötöttségek, a helyhiány miatt szintén a gépjárműforgalomtól elválasztott, egyoldali kerékpárforgalmi létesítménnyel kerül kialakításra a Köztársaság úton, majd a Százszorszép Óvoda kerítése mentén a zöld sávban haladva éri el az iskola udvari bejáratát.

45. számú főút melletti kerékpárút építése az Ipartelepi úttól a TV Toronyig:

 

A kiépítendő kerékpárút teljes hosszon a 45. sz. Kunszentmárton – Szentes – Hódmezővásárhely másodrendű főút mentén halad, annak szelvényezés szerinti bal oldalán, zöldterületen. A szakasz kezdete a 45. sz. főút (Ipartelepi út) – Vásárhelyi út csomópontjában található, ahol a tervezett létesítmény szintben csatlakozik a meglévő, Ipartelepi út mentén található kerékpárút aszfalt burkolatához, a szakasz vége pedig a Szentesi TV toronyhoz vezető út burkolatszéléhez csatlakozik. A kerékpárút lehetőséget teremt a biztonságos kerékpáros közlekedésre a lakott területen kívül eső, a tervezett nyomvonal mellett elhelyezkedő munkahelyek felé, melyre a nagy forgalmú 45. sz. főút alkalmatlan. Továbbá kapcsolatot teremt a Gyula – Bugacpusztaháza OTrT szerinti országos kerékpárút törzsúthálózati elemmel.

 

Tiszai strandhoz vezető kerékpárút építése:

 

A tervezett nyomvonal Szentes város külterületén, a várostól északra, a Tisza folyó hullámterében található strand és kemping kerékpárúti kapcsolatának megteremtése Szentes várossal, illetve a Tisza-töltésen meglévő kerékpáros útvonallal. Jelenleg egy egyenetlen felületű, nagykockakő burkolatú út és az ebből kiágazó, a parttal párhuzamosan egy keskeny, betonlap burkolatú önkormányzati út vezet a strandhoz, amelyen a kerékpáros közlekedés nehézkes, balesetveszélyes. Az utak burkolatszélessége 4-5 m, de a sárfelhordás miatt ennél keskenyebb sáv áll a közlekedés részére. A fejlesztés során a meglévő utaktól független nyomvonalon kerül kialakításra gyalog- és kerékpárút, amely nyugati kezdőpontjával a betonlapos önkormányzati úthoz, keleti végpontjával pedig a töltés koronán húzódó aszfaltúthoz csatlakozik.